Część trzecia • Uruchomienie w 1896 roku linii Kolei Prudnicko-Gogolińskiej (Neustadt-Gogoliner Eisenbahn - NGE) zapoczątkowało cykl wielkich i różnorakich przemian w dziejach Krapkowic. Miasto uzyskało nie tylko silny bodziec do rozwoju ekonomicznego, ale też urbanistycznego i społecznego.
Już w dzień po uroczystym otwarciu, 4 grudnia 1896 roku, NGE rozpoczęła regularne przewozy pasażerskie. Początkowo tabor spółki składał się jedynie z trzech lokomotyw T-3 produkcji szczecińskiej firmy Vulcan oraz kilkunastu wagonów, szybko jednak się rozrastał, w miarę jak rosło zapotrzebowanie i dochody. Przez pierwsze cztery miesiące kursowały jedynie dwie pary pociągów dziennie, ale już w rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 maja 1897 roku figurowało siedem kursów, z tym że cztery pociągi jeździły tylko na odcinku Biała - Prudnik, a jedynie trzy pozostałe pokonywały całą trasę z Prudnika do Gogolina.
Słodka lokomotywa
Od samego początku główną działalnością NGE i źródłem gros jej dochodów, były przewozy towarowe, realizowane nie tylko lokalnie. Niemieckie ustawodawstwo kolejowe gwarantowało wszystkim przewoźnikom prawo do korzystania z sieci kolejowych na równych zasadach. Tak więc NGE mogła za odpowiednią opłatą korzystać, poprzez węzły kolejowe w Gogolinie i Prudniku, z linii kolejowych w całym kraju...
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz